Nijpende situatie (hoger) onderwijs beweegt techbedrijven tot totaaloplossing onderwijs op afstand

 

Oplopende leerachterstanden en werkdruk in het onderwijs heeft technologiebedrijven Epson, Logitech, Extron en Smit Visual doen besluiten een totaaloplossing te ontwikkelen voor onderwijs op afstand. Met het initiatief Learn Anywhere spelen de bedrijven in op de behoefte van scholen en universiteiten om te zorgen dat de continuïteit van onderwijs op peil blijft. Met name in het hoger onderwijs gaan studenten en docenten gebukt onder de huidige situatie. Al sinds de uitbraak van het coronavirus worden veel lessen, colleges en tentamens op afstand gegeven of afgenomen. “En dat eist zijn tol”, vertelt Oscar van der Linden, manager bij Epson. “Leerachterstanden bij studenten, toenemende werkdruk bij docenten en vereenzaming groeien met de dag. Met ons gezamenlijke initiatief willen we zorgen dat digitaal en remote lesgeven beter verloopt. Daarmee zorgen we voor continuïteit in het onderwijs en op die manier is lesgeven aangenamer voor alle betrokkenen.”

 

Speciaal voor het onderwijs ontwikkeld

Al in december vorig jaar besloten de vier bedrijven samen te werken om het onderwijs te voorzien van betere middelen. “Door de corona-uitbraak is die samenwerking in een stroomversnelling gekomen”, zegt Van der Linden. “Al gauw kwamen berichten naar buiten over problemen met het lesgeven en studenten die daar last van hebben. En ook na de huidige pandemie zal de wereld er anders uitzien. Lesgeven op afstand of een combinatie van lokaal en op afstand zal, net als hybride werkvormen, steeds meer de standaard worden.”

“Wanneer leerlingen niet fysiek aanwezig kunnen zijn, is digitaal samenwerken de beste optie om de les toch door te laten gaan. Bestaande oplossingen zijn echter niet specifiek voor klassikaal onderwijs ontwikkeld en docenten kunnen niet in elke situatie lesgeven op de manier die zij gewend zijn: voor de klas, met een stift om aantekeningen te maken en een digitale oplossing voor presentaties,” aldus Joost Jetten, Head of Enterprise Benelux bij Logitech. “Dit initiatief is het beste alternatief dat technologie kan bieden.”

Combinatie analoog met digitaal

In het totaalpakket staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Twee verschillende camera’s bieden de student thuis zicht op de docent en op zowel de analoge als digitale content die de docent deelt. De docent ziet de studenten die niet fysiek aanwezig zijn op een projectie voor- en achterin het lokaal. De docent kan analoog aantekeningen op het zes meter brede whiteboard maken om de stof te illustreren en hetzelfde whiteboard gebruiken om een digitale presentatie te laten zien. “En alles is aan te sturen door middel van één overzichtelijk bedieningspaneel en draait op een bekend platform: Microsoft Teams. Dus geen overbodige afstandsbedieningen of moeilijke software”, vertelt Jetten.

Bekijk hier de brochure in pdf.

Aanvullende informatie

Learn Anywhere bestaat uit de interactieve projectoren van Epson, whiteboards van Smit Visual, de Logitech Teams Room Solution en connectiviteits- en bedieningsproducten van Extron.

Videoverbinding Microsoft Teams biedt een betrouwbare en veilige verbinding. Heel eenvoudig met één druk op de knop van het bedieningspaneel.

Beeld Twee verschillende Logitech camera’s bieden de student thuis zicht op de docent en de analoge en digitale content die de docent presenteert. Tegelijkertijd ziet de docent alle studenten die niet fysiek aanwezig zijn in het lokaal op een scherm voor- en achterin het lokaal.

Visueel switchen Wanneer de docent iets uitlegt, zien studenten op hun scherm het beeld van de overzichtscamera. Dit beeld wisselt zodra de docent analoge aantekeningen maakt op het whiteboard. Dan krijgen de studenten thuis het beeld van de contentcamera gericht op het whiteboard te zien. Een slimme functionaliteit van Microsoft Teams (content enhancement) zorgt ervoor dat de docent het zicht op de aantekeningen niet blokkeert, de docent wordt als het ware transparant. Studenten kunnen daarnaast ook zelf kiezen wat ze willen zien.

Zo kunnen alle studenten, of ze de les nu vanuit huis of in de klas volgen, de docent, de presentatie én de aantekeningen moeiteloos volgen. Tegelijkertijd kan de docent zowel de studenten in de klas als de studenten thuis zien en horen, zodat er een natuurlijke interactie mogelijk blijft.

De betrokkenen aan het woord

“De voordelen van de digitale samenwerkingsoplossing, zoals het eenvoudig delen van informatie en het op afstand volgen of terugkijken van de les, vormen een verrijking op het traditionele, analoge onderwijs. Naast dat het nu een oplossing biedt voor de huidige status van onderwijs, bereid je met deze technologie leerlingen en studenten voor op de toekomst door nu al de technologie te gebruiken die ze ook na hun opleiding tegen zullen komen.” Teun ten Bosch, Smit Visual.

Voor Thomas More is het belangrijk dat we onze studenten online dezelfde leerervaring kunnen bieden als in het lokaal zelf, doormiddel van een eenvoudig te gebruiken technologie. Ongeacht de situatie, onze lessen moeten door kunnen gaan. Leerlingen moeten de les kunnen volgen in de klas of online vanuit huis. En ook een gastdocent of zieke leraar moet eenvoudig via de online oplossing kunnen deelnemen aan de les. Daarnaast geven onze docenten aan nog steeds graag te werken op een “klassiek” bord, een bord waarop ze makkelijk kunnen schrijven. Het uitwerken van formules komt bijvoorbeeld veel beter tot zijn recht op een schrijfbord. En er is veel vraag naar het werken vanaf een eigen laptop of ander apparaat (BYOD). En wat is er makkelijker het inpluggen van een HDMI-kabel om content te delen! De Learn Anywhere totaaloplossing voldoet aan al onze wensen. Aldus Tom Segers, ICTS Dienst/ specialisatie AV bij Thomas More.

“We wilden een oplossing die direct klaar is voor gebruik wanneer de docent het klaslokaal binnenkomt. De Logitech Tap fungeert als centrale hub om alle functionaliteit op een eenvoudige manier te ontsluiten. Bij het binnenlopen van het klaslokaal registreert de bewegingssensor activiteit en is de Tap gebruiksklaar. Door middel van de Tap display, het bedieningspaneel, kan de les heel eenvoudig worden gestart.” Joost Jetten, Logitech

“Elke docent kan zonder verdere training gebruik maken van deze oplossing. De docent kan eenvoudig bepalen hoe en wanneer de projectoren worden gebruikt en welke informatiestromen er met de leerlingen thuis worden gedeeld. Omdat de meeste scholen en docenten al bekend zijn met Microsoft Teams, is er geen gespecialiseerde kennis of training nodig.” Wilfred de Nijs, Extron

“Een belangrijk voordeel van Learn Anywhere is dat er nauwelijks onderhoud vereist is om de oplossing draaiende te houden. Moderne laserprojectoren werken volgens het principe fix & forget: je installeert ze en je hebt er geen omkijken meer naar. Je hoeft bijvoorbeeld geen lampen meer te verwisselen of stoffilters te vervangen. Verder kijk je naar een extreem groot projectie oppervlak. Bovendien zijn de initiële investeringskosten voor Learn Anywhere relatief laag.” Oscar van der Linden, Epson

Kijk op www.learn-anywhere.nl voor meer informatie.